viernes, 10 de junio de 2011

CONTINGUTS A DESARROLLAR EN L'EDUCACIÓ FÍSICA

V. APLICACIÓ PRÀCTICA EN L'ÀREA D'EDUCACIÓ FÍSICA
1. Justificació Curricular
Els referents legals que fonamenten l'aprenentatge de la pilota valenciana en
els diferents nivells educatius són:

1.1  Educació Primària
En el Decret 20/1992 del Govern Valencià pel qual s'establix el currículum
d'Educació Primària a la nostra Comunitat s'indica que “les bases per a un
projecte de futur on la llengua i la cultura de la comunitat es convertesquen en
un espai integrador per a tots els valencians”, així com que “l'escola es
converteix en un àmbit privilegiat de consciència i recuperació lingüística i
cultural (...)”.
Al mateix Decret trobem que “L'Educació Primària ha de contribuir,
fonamentalment, al desenrotllament de les capacitats de comunicació,
pensament lògic i coneixement de l'entorn natural i sòcio-cultural.”
En altres àrees, com és el cas de Coneixement del Medi Natural, Social i
Cultural també tenim referències que ens donen peu a un tractament
transversal del tema:
“L'escola té un paper important en la recuperació de la nostra identitat com a
poble, i és per això que s'opta per un ensenyament que proporcione als
escolars eines per conèixer el seu entorn, el seu món, perquè el coneixement
de la realitat sensibilitza i arrela.”
“Reconèixer i apreciar la seua pertinença a uns grups socials amb
característiques i trets propis (normes de convivència, relacions entre els
membres, costums i valors compartits, llengua comuna, interessos, etc.)
respectant i valorant les diferències amb altres grups i rebutjant qualsevol
classe de discriminació per aquest fet.” (Objectiu general 3).
“Reforçar els llaços de pertinença al poble valencià a través del coneixement
i valoració de les seues peculiaritats mediambiental, històriques i culturals.”
(Objectiu general 4).
“Costums i manifestacions culturals heretades del passat. Sensibilitat i
respecte pels costums i maneres de viure de cultures diferents i pobles
diferents al propi i pel patrimoni cultural de la comunitat, i interès pels seu
manteniment i recuperació.” (Contingut 14 del Bloc 4).
“Recollida, arxiu i classificació de diferents documents històrics relatius a la
història personal, familiar i al passat històric (fotografies, documents
personals, cromos, retalls de premsa, objectes i informacions diverses,
cançons, etc.).” (Contingut 7, del Bloc 5).
“Vestigis del passat en el nostre medi com a testimonis de la vida en altres
èpoques. Fonts orals, escrites, àudio-visuals i materials.(...)” (Contingut 8 del
Bloc 5).
“Valoració de la història com un producte humà i del paper que juguen les
persones com a subjectes actius d'aquesta. Des d'una concepció de la
història en què tinguen cabuda els homes i les dones, els grans
esdeveniments i la vida quotidiana, una història que, des de la reconstrucció
del passat, contribuesca a explicar el present.” (Contingut 10, del Bloc 5).


Objectius d'etapa d'Educació Primària relacionats amb l'àrea d'Educació
Física i la unitat didàctica:

c) Utilitzar en la resolució de problemes senzills els procediments adequats per
a obtenir la informació pertinent i representar-la mitjançant codis, tenint en
compte les condicions necessàries per a la seua solució.
d) Identificar i plantejar interrogants i problemes a partir de l'experiència diària,
utilitzant tant els coneixements i els recursos materials disponibles com la
col·laboració d'altres persones per a resoldre'ls de forma creativa.
g) Establir relacions equilibrades i constructives amb les persones en
situacions socials conegudes, comportar-se de manera solidària, rebutjant
discriminacions basades en diferències de sexe, classe social, creences,
raça i d'altres característiques individuals, socials i culturals.
i) Comprendre i establir relacions entre fets i fenòmens de l'entorn natural i
social, i contribuir activament, com més millor a la defensa, conservació i
millora del medi ambient.
j) Conéixer el patrimoni cultural, participar en la seua conservació i millora,
respectar la diversitat lingüística i cultural com a un dret dels pobles i
individus, i desenvolupar una actitud d'interés i respecte cap a l'exercici
d'aquest dret.
k) Conéixer i apreciar el propi cos i contribuir al seu Desenrotllament, adoptant
hàbits de salut i benestar i valorant les repercussions de determinades
conductes sobre la salut i la qualitat de vida.
Continguts de l'àrea d'Educació Física relacionats amb els objectius
d'àrea i de la unitat didàctica:
OBJECTIUS GENERALS DE L’ÀREA
1)Conéixer i valorar el seu cos i l'activitat física com a mitjà d'exploració i
gaudir de les seues possibilitats motrius, de relació amb els altres i com a
recurs per a organitzar el temps lliure.
2)Adoptar hàbits d'higiene, d'alimentació, posturals i d'exercici físic,
manifestant una actitud responsable cap al seu propi cos i de respecte als
altres, relacionant els hàbits amb els seus efectes en la salut.
3)Regular i dosificar el seu esforç arribant a un nivell d'autoexigència d'acord
amb les seues possibilitats i la naturalesa de la tasca que es realitza,
utilitzant com a criteri fonamental de valoració l'esforç i no el resultat
obtingut.
4)Resoldre problemes que exigisquen el domini de patrons motrius bàsics
adequant-se als estímuls perceptius i seleccionant els moviments, prèvia
avaluació de les seues possibilitats.
5)Utilitzar les seues capacitats físiques bàsiques i destreses motrius i el seu
coneixement de l'estructura i funcionament del cos per a l'activitat física i
per adaptar el moviment a les circumstàncies i condicions de cada situació.
6)Participar en jocs i activitats establint relacions equilibrades i constructives
amb els altres, evitant la discriminació per les característiques personals,
sexuals i socials, així com els comportaments agressius i les actituds de
rivalitat en les activitats competitives.
7 )Conéixer i valorar la diversitat d'activitats físiques i esportives i els entorns
en què es desenvolupen, participant en la seua conservació i millorament.
8)Utilitzar els recursos expressius del cos i del moviment per a comunicar
sensacions, idees i estats d'ànim i comprendre missatges expressats d'eixa
manera..
Objectius didàctics de la unitat en l'Educació Primària per blocs de
continguts
OBJECTIUS GENERALS DE L’ÀREA
1)Conéixer i valorar el seu cos i l'activitat física com a mitjà d'exploració i
gaudir de les seues possibilitats motrius, de relació amb els altres i com a
recurs per a organitzar el temps lliure.
2)Adoptar hàbits d'higiene, d'alimentació, posturals i d'exercici físic,
manifestant una actitud responsable cap al seu propi cos i de respecte als
altres, relacionant els hàbits amb els seus efectes en la salut.

3)Regular i dosificar el seu esforç arribant a un nivell d'autoexigència d'acord
amb les seues possibilitats i la naturalesa de la tasca que es realitza,
utilitzant com a criteri fonamental de valoració l'esforç i no el resultat
obtingut.
4)Resoldre problemes que exigisquen el domini de patrons motrius bàsics
adequant-se als estímuls perceptius i seleccionant els moviments, prèvia
avaluació de les seues possibilitats.
5)Utilitzar les seues capacitats físiques bàsiques i destreses motrius i el seu
coneixement de l'estructura i funcionament del cos per a l'activitat física i
per adaptar el moviment a les circumstàncies i condicions de cada situació.
6)Participar en jocs i activitats establint relacions equilibrades i constructives
amb els altres, evitant la discriminació per les característiques personals,
sexuals i socials, així com els comportaments agressius i les actituds de
rivalitat en les activitats competitives.
7) Conéixer i valorar la diversitat d'activitats físiques i esportives i els entorns
en què es desenvolupen, participant en la seua conservació i millorament.

8)Utilitzar els recursos expressius del cos i del moviment per a comunicar
sensacions, idees i estats d'ànim i comprendre missatges expressats d'eixa
manera..

BLOC: EL COS EN MOVIMENT: ESTRUCTURA I PERCEPCIÓ
BLOC: ASPECTES QUANTITATIUS DE LA CONDUCTA MOTRIU
BLOC: HABILITAT MOTRIU

1. Donar respostes motrius adequades a estímuls externs.
2. Consolidar les referències espacials, temporals, topològiques i les seues combinacions.
3. Identificar el cos com a globalitat, formada per un conjunt de parts independents entre
sí.
4. Utilitzar diferents tipus de moviments, davant situacions motrius i perceptives
complexes.
5. Realitzar activitats en situacions complexes que suposen un refinament de la
coordinació dinàmica, estàtica i visomotriu.
6. Acceptar la pròpia realitat corporal, buscant sempre la superació i l'esforç.
7. Col·laborar perquè totes les activitats suposen seguretat i autonomia personal.
8. Conéixer els efectes més importants que comporta la pràctica de l'activitat física.
9. Identificar les qualitats físiques bàsiques.
10. Adaptar l'esforç a tasques motrius d'elevada exigència funcional.
11. Respondre positivament a l'esforç físic.
12. Distingir i utilitzar els diferents tipus de jocs amb pilota.
13. Experimentar i resoldre problemes motrius, sent els alumnes els qui seleccionen
l’estratègia a seguir.
14. Elegir les habilitats a utilitzar en funció del joc de pilota valenciana.
15. Utilitzar el joc de pilota valenciana per al desenrotllament de diverses estratègies, i
com a mitjà per utilitzar el temps lliure.
16. Respectar les normes d'ús correcte del material i de l'espai, adoptant mesures
bàsiques de seguretat.
17. Millorar la qualitat de moviment, mitjançant les habilitats bàsiques.
18. Considerar positivament el treball motor ben executat.
19. Valorar i acceptar les pròpies limitacions, així com les dels altres.
20. Acceptar el paper que li corresponga com a jugador així com les normes i regles del
joc.

 
1.2 Educació Secundària Obligatòria
En el Decret 39/2002, de 5 de març, del Govern Valencià, pel qual es modifica
el Decret 47/1992, de 30 de març, del Govern Valencià, pel qual s'establix el
currículum de l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana,
s’assenyalen, entre altres, com a objectius generals d’etapa el següents:
Conèixer les creences, actituds i valors bàsics de la nostra tradició,
valorant-los críticament.”
Conèixer i apreciar el patrimoni cultural i lingüístic, i contribuir a la seua
conservació i millora; desenrotllant una actitud d'interés i respecte cap a la
dimensió pluricultural i plurilingüística entesa com un dret dels pobles i dels
individus.”
L'objectiu general núm.8 de l'àrea d'Educació Física diu:
Participar amb independència del nivell de destresa aconseguit, en activitats
físiques i esportives, desenrotllant de cooperació i respecte, valorant els aspectes
de relació que tenen les activitats físiques i, reconeixent com a valor cultural propi
els esports i els jocs autòctons que el vinculen a la Comunitat Valenciana.
Objectius d'etapa d'Educació Secundària Obligatòria relacionats amb
l'àrea i la unitat didàctica:
c) Interpretar i produir amb propietat, autonomia i creativitat missatges que
utilitzen codis artístics, científics i tècnics, per a enriquir les seues possibilitats
de comunicació i reflexionar sobre els processos implicats en el seu ús.
d) Obtindre i seleccionar informació utilitzant les fonts apropiades disponibles,
tractar-la de forma autònoma i crítica, amb una finalitat prèviament
establida i transmetre-la de manera organitzada i intel·ligible.
e) Elaborar estratègies d'identificació i resolució de problemes en els diversos
camps del coneixement i l'experiència, per mitja de procediments intuïtius i
de raonament lògic, contrastant-les i reflexionant sobre el procés seguit.
f) Formar-se una imatge ajustada de si mateix, tenint en compte les seues
capacitats, necessitats i interessos per a prendre decisions, valorant
l'esforç necessari per a superar les dificultats.
g) Adquirir i desenrotllar hàbits de respecte i disciplina com a condició necessària
per a una realització eficaç de les tasques educatives i desenrotllar actituds
solidàries i tolerants davant de les diferencies socials, religioses, de gènere i
de raça, superant prejuís amb esperit crític, obert i democràtic.
h) Conéixer les creences, actituds i valors bàsics de la nostra tradició valorantlos
críticament.
i) Analitzar els mecanismes i valors que regixen el funcionament de les
societats, en especial els relatius als drets i deures dels ciutadans, i adoptar
judicis i actituds personals respecte a ells.
j) Analitzar les lleis i els processos bàsics que regixen el funcionament de la
naturalesa, valorar les repercussions positives i negatives que sobre ella
tenen les activitats humanes i contribuir a la seua conservació i millora.
l) Conéixer i apreciar el patrimoni cultural i lingüístic i contribuir a la seua
conservació i millora, desenrotllant una actitud d'interés i respecte cap a la
dimensió pluricultural i plurilingüística entesa com un dret dels pobles i dels
individus.
m) Conéixer els diferents elements bàsics del cos humà i comprendre el seu
funcionament, així com les conseqüències de l'exercici físic, la higiene,
l'alimentació i la vida sana per a la salut.
n) Conéixer i valorar el patrimoni natural, social i cultural de la Comunitat
Valenciana, dins del context històric, social i lingüístic propi.
Segons es planteja al nou decret, tot i que la unitat didàctica podria ser
aplicada a qualsevol curs, és al segon curs on té especial importància. Els
continguts a treballar en l'etapa els trobem al Bloc de continguts: II. Habilitat
motriu, i dintre d’ell a l’apartat a) Jocs i esports.
Primer Curs:
1. El moviment coordinat: equilibri i agilitat.
3. Classificació dels jocs esportius: convencionals, tradicionals i recreatius.
Segon Curs
4. Pràctica de jocs tradicionals de l'entorn pròxim i d'esports populars de la
Comunitat Valenciana (pilota valenciana).
Tercer Curs
4. Tolerància i esportivitat per damunt de la busca desmesurada dels resultats.
5. L'esport com a fenomen cultural i social.
Quart Curs
2. Planificació de propostes d'activitats aplicables als esports que s'estan
practicant, portant-les a la pràctica de manera autònoma.
4. Planificació i organització de campionats esportius.
6. Actitud crítica davant dels fenòmens socioculturals associats a les activitats
físiques i esportives.
1.3 Batxillerat
En el Decret 50/2002, de 26 de març, del Govern Valencià, pel qual es
modifica el Decret 174/1994, de 19 d’agost, del Govern Valencià, pel qual
s’establix el currículum del Batxillerat a la Comunitat Valenciana, en l’apartat
corresponent als objectius generals de l’Educació Física per a Batxillerat
n’assenyala un que diu:
“Reconéixer i valorar com un tret cultural propi les activitats fisicoesportives
habituals en la seua comunitat, participant en la construcció social i cultural
que suposen estes activitats i propiciant l’ús adequat i gaudi dels servicis
públics destinats a este fi.”
A més a més, quan indica els nuclis de continguts, concretament en el
corresponent a Els jocs i els esports, assenyala els següents continguts, com
a més importants relacionats amb la unitat didàctica:
Aspectes sociocultuals del joc i de l’esport. Cultura i esport. Les relacions
socials a través de l’esport: nivells de participació, esport espectacle,
violència i esport, esport i civilització de l’oci.
• Perfeccionament dels fonaments tècnics i principis tàctics d’un esport
practicat en l’etapa anterior.
Activitat esportiva alternativa: utilització recreativa de diferents activitats
físiques, jocs i/o disciplines esportives, adaptació i organització d’estes al
context sociocultural del centre, valoració del joc i de l’esport com a mitjans
per a l’oci. Avaluació dels recursos necessaris i disponibles en l’entorn per a
la pràctica esportiva alternativa.
Jocs i esports autòctons. Indagació i reconeixement de les formes culturals
de caràcter físic practicades a la Comunitat Valenciana.
Valoració de la incidència de la pràctica habitual d’un esport en la salut.”
Vist el suport legal, s’entén que ha arribat el moment d’introduir els xiquets i
xiquetes en el nostre esport tradicional: la pilota valenciana, amb totes les seues
modalitats, enfortir-la i organitzar-la, dignificar el seu nom i encís i mostrar un
esport tradicional amb forts arrels populars que cal cuidar, guardar i respectar.
Objectius de Batxillerat relacionats amb l’àrea i la unitat didàctica:
e) Consolidar una maduresa personal, social i moral que els permeta actuar
de forma responsable i autònoma.
f) Participar de forma solidària en el desenvolupament i millora del seu entorn
social.
g) Dominar els coneixements científics i tecnològics fonamentals i les habilitats
bàsiques pròpies de la modalitat escollida.
i) Utilitzar l’educació física i l’esport per a afavorir el desenvolupament
personal.

No hay comentarios:

Publicar un comentario